Trainingen in mondelinge communicatieve vaardigheden
Effectiviteit staat voorop in de trainingen mondelinge communicatie van Scheifes Communicatie. We organiseren geen standaardtrainingen, maar leveren maatwerk dat moet leiden tot verbeteringen in het individuele gedrag van managers en medewerkers
Effectieve tweegesprekken
Scheifes Communicatie verzorgt trainingen in allerlei vormen van tweegesprekken: counseling-, sollicitatie-, functionerings- en beoordelingsgesprekken, exit-interviews. Elke gespreksvorm vergt van de deelnemers luistervaardigheid, inlevingsvermogen, creativiteit, flexibiliteit en doel- en organisatiegerichtheid, maar ook formuleringsvaardigheid en beheersing van overtuigingstechnieken. Het is van belang dat een medewerker ontdekt waardoor een gesprek een niet-bevredigend resultaat heeft. Resultaatbelemmerend communicatief gedrag is dan ook het aangrijpingspunt voor een individueel verbetertraject.
Verkoopgesprekken
Overtuigingstechnieken staan centraal in onze verkooptrainingen. Sleutelbegrippen zijn: commercieel en klantgericht gedrag. Doel is de oplossing van problemen en bevrediging van behoeften van de klant op een zodanige wijze dat de klantrelatie lang stand zal houden. Persoonlijke ervaringen en een reflectie op het eigen verkoopgedrag leveren de ingrediënten voor het individuele verbetertraject.
Voor Leren.nl ontwikkelden we de online-cursus Leren verkopen.
Onderhandelen
Doel van onderhandelen is voor beide partijen bevredigend resultaat bereiken. Aan de orde komen zaken als bod en tegenbod, strategie en tactiek. In de voorbereiding is het kennen van de behoeften van de tegenspelers een belangrijk moment. Onderhandelingsvaardigheden, onderhandelingsstijlen, het opbouwen van een constructief onderhandelingsklimaat, het komt allemaal aan de orde. Onderhandelingen zijn onderling vaak onvergelijkbaar. Persoonlijke ervaringen van onderhandelaars spelen ondanks dat een belangrijke rol bij keuzes in nieuwe onderhandelingen. Keuzes moet men telkens opnieuw maken en daarvoor is een juiste inschatting van de nieuwe situatie nodig. Deelnemers worden zich bewust van de effecten van het eigen verbale en non-verbale communicatieve gedrag. Inzichtverwerving en ervarend leren zijn de basis voor een verbetertraject.
Effectief vergaderen
Elke vergadering heeft een eigen karakter. Observatie van en door medevergaderaars leidt tot een bewustwording van het eigen vergadergedrag. Is het effectief? Wat zijn mijn doelen? En hoe kan ik die in deze groep realiseren? Weet ik gebruik te maken van de talenten van mijn groepsgenoten? Allemaal vragen waarop de deelnemer aan een vergadertraining antwoord moet zien te vinden. Ook hier is ervarend leren de basis voor een verbetertraject
Voor Leren.nl ontwikkelden we de online-cursus Leren vergaderen.
Persoonlijk presenteren
PowerPoint overheerst de presentatiemarkt. Het ziet er gelikt uit, maar werkt het ook? Hoe observeer ik mijn publiek? Wat moet ik uit hun gedrag afleiden? Hoe kan ik mijn presentatie aanpassen aan mijn toehoorders? Het gaat erom om op een persoonlijke wijze effectief te presenteren. Je leert het niet van anderen. Je moet je eigen kwaliteiten ontdekken en deze maximaal uitbuiten. Dat is de kern van onze presentatietrainingen.