Trainingen schriftelijke communicatieve vaardigheden
De kwaliteit van schriftelijke uitingen is het visitekaartje van een organisatie. Van medewerkers wordt dan ook verwacht dat ze goede teksten leveren: de juiste informatie, overzichtelijk geordend, begrijpelijk en aantrekkelijk geformuleerd. Scheifes Communicatie levert tekst, advies, coaching en training.
Betere brieven
Een brief is goed als hij begrepen wordt. Daarom moet het taalgebruik helder zijn. De tweede eis is dat een brief klantgericht moet zijn. Soms heeft de schrijver geen enkel beeld van de lezer. Dan wordt het ontwikkelingsniveau van de lezer onder- of overschat. Miscommunicatie kan het gevolg zijn.
Scheifes Communicatie doet onderzoek naar de brieven in de organisatie en komt daarna met adviezen, een training, een coachingstraject of voorbeeldteksten.
Correcte spelling
De laatste belangrijke spellingwijzigingen vonden plaats in 2005. De Nederlandse Taalunie ging met een stofkam door de Nederlandse woordenschat en formuleerde nieuwe spellingregels. Scheifes Communicatie weet er alles van en verzorgt voor uw medewerkers een training waarin de knelpunten aan bod komen:
- de spelling van vernederlandste woorden, bijvoorbeeld Engelse werkwoorden;
- aaneenschrijven van woorden, al dan niet met een koppelteken of tussen-n;
- de spelling van afkortingen;
- verschillen tussen de groene en de witte spelling;
Daarnaast zal naar aanleiding van spelfouten in teksten van cursisten aandacht besteed worden aan algemene spellingkwesties als de werkwoordspelling en het leestekengebruik. Uiteraard besteden we ook aandacht aan de mogelijkheden en onmogelijkheden van de spellingcontrole in tekstverwerkingsprogramma’s.
Teksten
Scheifes Communicatie is specialist in tekstontwikkeling. We willen onze kennis en ervaring op dat terrein graag delen met uw medewerkers. We verzorgen trainingen in het schrijven van onder meer:
- persberichten
- verslagen, rapportages
- productbeschrijvingen
- mailings
- folders, brochures
- productadvertenties
- personeelsadvertenties
- instructies, gebruiksaanwijzingen
- columns, recensies, besprekingen;
- creatieve teksten
Ontwikkeling personeelsblad
Veel organisaties hebben een personeelsblad dat door medewerkers wordt gemaakt. Ze vormen de redactie en schrijven de artikelen. Het personeelsblad draagt op een eigen wijze bij aan teamvorming, aan de organisatiecultuur, aan de kennis van medewerkers van het eigen bedrijf. Het fungeert als een spiegel, een venster, een microscoop en een verrekijker. Een goed personeelsblad versterkt het wij-gevoel en maakt de organisatie sterker.
In de training bespreken we met redactie onderwerpen als:
- randvoorwaarden (tijd en geld)
- redactiestatuut, afstemming met management
- doelgroepanalyse
- inhoudseisen
- vormeisen
- jaarplanning
- tekstsoorten
- illustraties
- copywriting
- redactiebegeleiding
- schrijversmotivatie
- vormgeving
- verspreiding
- het verrichten van een lezersonderzoek
Tijdens de training kunnen enkele afleveringen worden ontwikkeld. Scheifes Communicatie begeleidt de redactie daarbij van idee tot verspreiding.
Formulierenontwikkeling en -verbetering
De ontwikkeling en de verbetering van formulieren is een van onze specialiteiten. We maken ze functioneel, overzichtelijk en begrijpelijk, zodat invullers u de juiste informatie verstrekken.
Communicatie-onderzoek en -advies
Scheifes Communicatie is behoorlijk goed in schriftelijke communicatie. Elk probleem op dat terrein is voor ons een uitdaging.
De aanpak van het probleem is afhankelijk van de uitkomsten van een onderzoek. Natuurlijk is het mogelijk dat we adviseren een maatwerktraining of een individueel coachingstraject in te zetten, maar wellicht heeft uw organisatie behoefte aan een andere aanpak. Het kan dan gaan om het ontwikkelen van standaardbrieven, de ontwikkeling van een rapportagemodel, het installeren van andere software, het beïnvloeden van de bedrijfscultuur of een verandering in de organisatiestructuur.
Trainingslocatie
In company, in overleg
Kosten
Offerte op aanvraag